Het Haagse stadsbestuur staat niet onwelwillend tegenover de plannen van de ondernemersvereniging BIZ Hofkwartier om de Prinsestraat groen en autoluw te maken. Dat blijkt uit de antwoorden op vragen van gemeenteraadslid Ayşe Yılmaz van de VVD.
“Het initiatief moet nog door de gemeentelijke organisatie worden beoordeeld, maar sluit aan bij de maatregelen uit Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord”, schrijft het stadsbestuur. In plaats van door de smalle Prinsestraat kunnen auto’s dan beter rijden over de route Elandstraat-Vondelstraat-Torenstraat. “Dit zijn wegen met een snelheidslimiet van 50 km per uur die door hun inrichting grotere hoeveelheden autoverkeer kunnen verwerken dan de Prinsestraat die een snelheidslimiet heeft van 30 km per uur.”
Het stadsbestuur wijst er op dat het weren van doorgaand verkeer door de Prinsestraat wel betekent dat dit verkeer langer onderweg zal zijn dan nu het geval is. “Deze beperkte extra reistijd voor automobilisten moet worden afgewogen tegen een betere verblijfskwaliteit in deze winkel- en horecastraat en een betere situatie voor de fietsers.” Het initiatief zal daarom binnenkort worden besproken met vertegenwoordigers van de belangenorganisaties Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord.
Verkeerscirculatieplan
Sinds de invoering van het Verkeerscirculatieplan en daarmee de afsluiting van de Veenkade is het een stuk drukker geworden in de Prinsestraat. In 2008 reden er op een werkdag 1.100 auto’s per etmaal tussen de Pieterstraat en Korte Molenstraat. Na afsluiting van de Veenkade in 2011 reden er op een werkdag 1.770 auto’s per etmaal. Er zijn geen recentere gegevens voor deze vergelijking beschikbaar.
“De hoeveelheid autoverkeer is niet afwijkend voor een winkelstraat”, schrijft het stadsbestuur. “Maar de combinatie met 4.500 fietsers waarvan ongeveer een derde geconfronteerd wordt met autoverkeer dat hen tegemoet rijdt in een smalle straat, maakt het wel minder aantrekkelijk om er doorheen te fietsen.”